آیین‌نامه مدرسه

باسمه تعالی

 مقدمه: حوزه‌های علمیه در طول حیات اسلام، كانون اصلی تولید دانش و نشر فقه و معارف دین و تربیت فرهیختگان برجسته در عرصه علم و عمل و پاسداری از حریم دین و شریعت بوده و چونان خورشید بر تارك تاریخ درخشیده اند.
از یك طرف علاقه روزافزون مشتاقان فراگیری علوم اسلامی و معارف مكتب اهل بیت(علیهم السلام) در سطح جهان می‌طلبد كه در حوزه علمیه كه ملجأ اصلی نیل به این مقصود است، اشتیاق، ‌همت، برنامه ریزی بهتر و بیشتر به انجام رسد و از طرفی بقای حركت خروشان انقلاب اسلامی وگستره آن در جنبش بیداری اسلامی به توان و نوع عملكرد خواص جامعه بستگی دارد.علما و فضلاء كه سرآمد طبقه خواص هستند، ‌در این میدان وظیفه سنگینی دارند.تربیت و پرورش این عالمان كاربزرگی است كه زیر بنای آن در پایه‌های اولیه طلبگی بنا می‌گردد.لذا مدارس علمیه و برنامه ریزان با هدف بستر سازی جهت تربیت عالمان مدافع فرهنگ مذهب حقه جعفری نقشی خطیر بر عهده دارند.
 یكی از اصلی ترین مراحل و نقطه شروع این مسیر در حوزه‌های علمیه جذب و پذیرش طلاب جوان است كه با برنامه ریزی و هدفمند نمودن آن می‌توان بستری مناسب جهت رسیدن به آن اهداف بزرگ را فراهم ساخت. لذا این آئین نامه به منظور تعیین شرایط پذیرش و مراحل آن خواسته واقف معظم حضرت آیت الله العظمی آقای حاج سید محمد باقر خوانساری(قدس سره) بوده و ملاك عمل مدیریت خواهد بود.
فصل اول : شرایط واگذاری خوابگاه و نحوه اسكان مدرسه علمیه حضرت ایت الله العظمی خوانساری «قدس سره»
ماده 1–  این مدرسه که به همت معظم له بنا و وقف گردیده، در صورتی که شرائط موضوعه ایشان توسط طلبه رعایت گردد مجاز به استفاده از مدرسه خواهد بود.
ماده 2– شرائط پذیرش واسکان طلاب

 1 ) شیعه اثنا عشری
 2) تابعیت جمهوی اسلامی ایران
 3) معتقد و ملتزم به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
 4) تکمیل پایه 6{کتبی و شفاهی} با استناد به ارائه ارزیابی تحصیلی با حداقل معدل 16ونمره دروس اصلی 14
 5) دارابودن برگه گواهی پذیرش از معاونت محترم آموزش جهت طلاب فارغ التحصیل شهرستانی که مجرد بوده ومعرفی شوند.
 6) تلبس دائم به لباس مقدس روحانیت واصلاح سر وصورت مناسب با زیّ روحانیت(احراز امرتلبس با ارائه نامه تأیید معاونت تهذیب حوزه می‌باشد)
7) پیشرفت تحصیلی مطابق برنامه درسی حوزه علمیه «هرسال یک پایه»وقبولی با حداقل معدل 16ونمره دروس اصلی 14
8) شرکت در دروس متداول حوزه علمیه وعدم اشتغال به غیرازآن تبصره: طلاب محترم روزانه حداقل بایددرسه جلسه درسی حوزوی شرکت نموده و هرماه باید گواهی حضوردرکلاس ازاستادمربوطه رابه مدیریت مدرسه ارائه نمایند.
9) عدم سکونت بستگان درجه یک در قم
10) شرکت دردروس پیشنهادی مدرسه شامل(اخلاق، عقائد، تفسیر، زبان خارجی و…) درایام تعطیل
11 ) طلاب ساکن دراین خوابگاه موظفند دروس فقه واصول خود را به صورت کنفرانس علمی طبق برنامه پیشنهادی ارائه نمایند.
12) اهتمام به فرایض دینی ورعایت شئونات اسلامی خصوصا ادای نماز در اول وقت با جماعت
13) رعایت مسائل اخلاقی و اجتماعی در معاشرت با دیگران و پرهیز از هر نوع مزاحمت و نزاع و مشاجره در داخل و خارج از مدرسه
14) پرهیز از اتلاف وقت، نشستها و گفتگوهای بی ثمر در حجرات، محیط و اماکن عمومی مدرسه
15) پرهیز از خواب در اوقات درسی
16) عدم استعمال دخانیات در داخل و خارج از مدرسه
17) پرهیزازتردد طلاب معمم با لباس شخصی در خارج از مدرسه و همچنین در جلسات عمومی مدرسه.
18) پرهیزازتردد بی مورد به حجرات دیگران.
19) رعایت اصول بهداشتی و نظافت کامل در محیط مدرسه، حجره، دستشویی، سالن غذا خوری، کتابخانه و…..
20) قرارندادن ظروف و البسه در محل‌های نامناسب
21) از آنجائی که مدرسه فاقد فضای مناسب ورزشی است، درصورتی که طلبه‌ای از فضای محیط مدرسه استفاده کند، نباید برای همسایگان و طلاب مستقر در حجرات ایجاد مزاحمت نماید.(البته در صورت امکان مدیریت مدرسه جهت رزرو یکی از سالن‌های ورزشی ماهی یکبار برای رفاه حال طلاب اقدام خواهد نمود)
22) رعایت حقوق و احترام اساتید، مسئولین، کارمندان و طلاب در داخل وخارج مدرسه ضروری است.
23) طلاب به هیچ عنوان مجاز به انتشار هرگونه اطلاعیه، نشریه، بیانیه، پیام تحت هر عنوان(طلاب مدرسه، جمعی از طلاب و اساتید مدرسه و…) نمی باشند.
ماده 3– حجره و اثاثیه در بدو ورود به خوابگاه طبق صورتجلسه تحویل داده می‌شود و در پایان هر نیمسال یاسال تحصیلی مطابق صورتجلسه تحویل گرفته می‌شود. مسئولیت خسارات وارده بر حجره یا کسر اموال تحویلی به عهده شخص یا اشخاص تحویل گیرنده خواهد بود.
تبصره : خسارت ایجاد شده به اموال تحویلی درپایان هرنیمسال یا سال تحصیلی توسط معاونت مدرسه محاسبه و پس از تأئید مدیریت به حساب مدرسه واریز می‌گردد.وفقط پس از پرداخت خسارت کارت سکونت طلبه تمدید خواهد شد.
ماده 4– کلید یدک کلیه حجرات و اماکن عمومی مدرسه جهت استفاده در مواقع ضروری، با حفظ امانت داری در اختیار مسئولین قرار دارد.
ماده 5 – شناسنامه حجره كه مشتمل بر اطلاعات طلبگی(مشخصات شناسنامه‌ای طلبه، شماره پرونده مرکز مدیریت، پایه تحصیلی و….نشانی و شماره تلفن منزل هر طلبه، مشخصات و نشانی خویشاوندان هر طلبه در شهرهای مجاورو یا شهر قم ) ، اموال تحویل گرفته شده توسط هر طلبه می‌باشد، لازم است در هر نیمسال تحصیلی توسط امور انفورماتیک مدرسه تهیه، همچنین در دفتر مدرسه‌ نگهداری ‌شود.
ماده 6– نصب هر گونه اطلاعیه در محیط خوابگاه فقط از سوی مسئولین مدرسه مجاز می‌باشد.
ماده 7– تعویض حجره ای كه طلبه در آن اسکان دارد فقط در موارد ضروری با اخذ مجوز كتبی از مدیریت مدرسه میسر خواهد بود.
ماده 8  حجره طلبه درمدت زمان سکونت در خوابگاه، بنا به ضرورت و مصلحت به تشخیص مدیریت مدرسه ممكن است تغییر یابد، طلبه موظف است در مكان‌هایی كه برای وی تعیین می‌گردد اقامت نماید.
همچنین تعیین تعداد نفرات هر حجرهکه متناسب با تعداد تخت خواب‌های تعبیه شده خواهد بودبه عهده مدیریت مدرسه می‌باشد و طلاب ساكن در اتاق اجازه ندارند با ورود افراد جدیدی كه مجوز سكونت در حجره را دریافت نموده‌اند مخالفت نمایند.
ماده 9 وضعیت خوابگاه در ایام تعطیل
خوابگاه مدرسه در ایام تعطیلات تابستانی و نوروز تعطیل می‌باشد.
تبصره1: طلابی که در ایام فوق الذکر به هر دلیل آموزشی قصد سکونت در قم را دارند می‌بایست از طریق مدیریت چاره اندیشی وکسب مجوز خاص نمایند.
تبصره 2: چنانچه تعداد متقاضیان سکونت در ایام تعطیل به حد نصاب 100نفر رسید از سوی مدیریت مدرسه بررسی و در صورت امکان موافقت خواهد شد.
ماده 10– طلاب واجد شرائط حداکثر می‌توانند به مدت 4 سال از محیط خوابگاه استفاده نمایند.
تبصره: بدیهی است در صورتی که یکی از شرائط موجود در آئین نامه مانند(ازدواج طلبه، مشکل انضباطی، نداشتن حد اقل نمره و…..) سلب گردد. طلبه دیگر اجازه استفاده از خوابگاه را نخواهد داشت.
ماده 11– چنانچه طلبه ساکن خوابگاه در موعد تعیین شده توسط مدیریت مدرسه خوابگاه را تخلیه ننماید حجره وی با حضور مسئولین خوابگاه تخلیه می‌شود.
ماده 12– همراه داشتن کارت عکس دار سکونت در خوابگاه برای طلاب خوابگاهی ضروری می‌باشد.
ماده 13– زمان ورود و خروج مجاز در خوابگاه و بسته شدن درب ورودی خوابگاه در 6 ماهه اول ساعت 23و شش ماهه دوم سال ساعت 22: 30 تا نیم ساعت قبل از اذان صبح می‌باشد.
۱۳-۱: طلبه موظف است هنگام ورود و خروج خوابگاه بر اساس مقررات و سیستم حضور و غیاب موجود در خوابگاه ورود و خروج خود را ثبت در دستگاه نماید.
۱۳-۲ : ورود یا خروج در ساعات غیر مجاز مانند عزیمت و یا برگشت از مسافرت، اردوها و فعالیت‌های آموزشی تحقیقاتی، موارد خاص و یا شرایطی که خارج از اراده طلبه به وجود آمده باشد با ثبت در دفتر مخصوص خوابگاه و با هماهنگی مدیریت قبل از ورود بلااشکال خواهد بود.
۱۳-۳:  لازم است ساعات غیر مجاز ورود و خروج طلبه هنگام ورود به خوابگاه یا خروج از آن، با ذكر علت و مقصد در دفتر مخصوص خوابگاه ثبت شود و سرپرست شیفت موظف است در پایان هر نوبت كاری كلیه موارد را به اطلاع مدیریت مدرسه برسانند.
۱۳-۴: در صورت گزارش سرپرست، مبنی بر عدم رعایت ساعات تعیین شده و غیبت غیر موجه از خوابگاه، ضمن اطلاع به مدیریت مدرسه مطابق مقررات نسبت به ادامه سكونت یا لغو سكونت طلبه در خوابگاه تصمیم‌گیری خواهد نمود.
۱۳-۵: درصورت عدم حضور غیر موجه طلبه در حجره و خوابگاه به مدت 3روز متوالی در هر ترم، مجوز سكونت وی در خوابگاه منوط به کسب اجازه از مدیریت مدرسه خواهد شد.
ماده 14– مرخصی طلبه از خوابگاه با ذکر تاریخ ورود و خروج با مجوز مدیریت مدرسه در دفتر مدرسه ثبت خواهد شد.
۱۴-۱: مدت مسافرت یا عدم حضور طلبه باید قبلاً تعیین شده باشد و طلبه موظف است پس از انقضای مدت و بازگشت از مسافرت، حضور خود را به مسئولین خوابگاه اعلام نماید.
ماده 15– با توجه به شأن طلاب و الزامی بودن تلبس به لباس مقدس روحانیت برای طلاب ساکن درمدرسه، لازم است عرف و هنجارهای مربوط به این لباس رارعایت فرموده و در داخل یا خارج از مجموعه شرائط طلبه ملبس را رعایت نمایند.
«تبصره»: ظاهر شدن با لباس‌ نامناسب و نامتعارف كه مغایر با آداب اسلامی، شئونات طلبگی و عرف جامعه می‌باشد به طوركلی در فضاهای عمومی خوابگاه‌ ممنوع می‌باشد.
ماده 16– هرگونه جابجایی یا انتقال اموال عمومی خوابگاه توسط طلبه ممنوع است.
تبصره : هرگونه تغییریا تعویض قفل درب حجره، تغییر و جابجایی اموال داخل حجره مربوطه بدون اخذ مجوز از مدیریت مدرسه اکیدا ممنوع است.
ماده 17– استفاده از وسایلی نظیر ویدئو، تلویزیون، VCD، لب تاب و رایانه توسط طلبه در حجره ممنوع بوده واستفاده از لب تاب برای امور درسی نیزمنوط به کسب مجوز کتبی از مدیریت مدرسه می‌باشد.
تبصره1 : نحوه استفاده از امكانات اینترنت در مرکز کامپیوتر با توجه به شرایط و امكانات مدرسه از سوی مدیریت تعیین می‌گردد.
تبصره2: استفاده از تلفن همراه طبق آئین نامه مربوطه بلامانع است.
ماده 18– ایجاد هرگونه مزاحمت كه سبب سلب آسایش ساكنان خوابگاه‌ ویاهرگونه تضییع حقوق همسایگان شود( از قبیل ایجاد سر و صدا، درگیری و……) ممنوع می‌باشد.
ماده 19– اسراف و زیاده روی در مصرف آب، برق و گاز اشکال شرعی دارد همچنین هر نوع استفاده از وسایلی نظیر: كتری برقی، سماور برقی، پلوپز، فریزر، هیتر، اضافه كردن لامپ‌های گازی یا وسایلی كه ایمنی خوابگاه را به خطر می‌اندازند، طبخ، گرم نمودن غذا در داخل حجره به طور كلی ممنوع بوده و علاوه بر جمع‌آوری لوازم مربوطه، هزینه برق مصرفی اضافی وكلیه خسارات احتمالی وارده مترتب بر آن همچون: آتش‌سوزی، تخریب فرش… به عهده طلبه یا طلاب استفاده كننده خواهد بود.
تبصره: رعایت بهداشت محیط و نظافت حجره و وسایل موجود درآن به عهده طلاب ساكن ان حجره خواهد بود و نحوه نظارت بر آن به عهده مسئولین می‌باشد.
ماده 20– طلاب اجازه دخالت در امور تأسیساتی را ندارند و در صورت بروز مشكل به منظور پیشگیری از خسارت احتمالی لازم است مراتب را به صورت کتبی و شفاهی به مسئولین‌ اعلام نمایند. مسئولیت عدم اعلام نیازمندی‌ها یا دخالت مستقیم در امور تأسیساتی كه موجب ضایعات احتمالی اعم ازجانی و مالی شود به عهده ساكنان حجره بود وموجب پیگرد خواهد گردید.
ماده 21 مسئولین خوابگاه هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال حفظ اموال اعم از نقدویاغیرنقدوهمچنین وسایل و لوازم شخصی داخل حجره طلبه ندارند و طلبه مسئول حفظ اموال شخصی خود می‌باشد. تبصره: در صورت بروز سرقت، طلبه باید مراتب را به مسئولین خوابگاه كتبا “گزارش ‌نماید تا برابر ضوابط به موضوع رسیدگی شود.
ماده 22– استعمال دخانیات و نگهداری وسایل مرتبط با آن نظیر قلیان در تمامی اماكن مدرسه از جمله داخل حجرات اکیداممنوع است.و با متخلفین بر اساس آیین‌نامه توسط مدیریت مدرسه برخورد جدی خواهد شد.
ماده 2۳ – مسئولین مدرسه، در صورت لزوم و گزارش موارد مشكوك مجازند نسبت به بازدید حجره و بازرسی كمد و…… اقدام نمایند.
ماده 24– چنانچه طلبه ای برخلاف آیین‌نامه و مقررات مدرسه رفتار نماید، هیچ‌یك از طلاب مجاز به برخورد با وی بوده و باید موضوع را جهت رسیدگی به مسئولان مربوطه گزارش نمایند. تبصره : هر گونه درگیری فیزیكی و لفظی ضمن انعکاس به مدیریت مدرسه منجر به محرومیت مقصر یا مقصرین از خوابگاه‌ خواهد شد.
ماده 25– مجوز اقامت طلبه در خوابگاه در صورت محرز شدن عدم صلاحیت وی برای ادامه سكونت، در هر مقطع زمانی می‌تواند لغو گردد، تشخیص عدم صلاحیت بر عهده مدیریت مدرسه است.
تبصره: وظیفه مدیریت مدرسه رسیدگی به کلیه تخلفات اخلاقی و انضباطی وتحصیلی طلاب در مدرسه بوده واحکام صادره ازسوی مدیریت لازم الاجرا است.
ماده 26– ورود و اقامت افراد غیرطلبه تحت هرعنوان در خوابگاه ممنوع می‌باشد.
تبصره: ورود پدر و برادر طلبه با کسب مجوزکتبی از مدیریت سالی 2بار و برای24ساعت بلامانع است.
ماده 27– اقامت طلاب غیر ساکن در خوابگاه فقط با دریافت مجوز کتبی قبلی از مدیریت مدرسه به صورت محدود مجاز است.
ماده 28– ساعت سکوت عمومی در خوابگاه به تناسب فصول وشرائط، توسط مدیریت مدرسه تعیین و اعلام می‌گردد.
ماده 29– كلیه ساكنین مدرسه ملزم به رعایت مندرجات این آیین‌نامه می‌باشند و چنانچه فرد یا افرادی خلاف آن اقدام نمایند موارد خلاف توسط مدیریت مدرسه بررسی می‌گردد.
ماده 30– مدرسه آشپزخانه وسالن‌های غذاخوری دارد، بنابراین هرگونه طبخ وصرف غذا در حجرات ممنوع بوده و طلاب موظف به استفاده از سالن‌های غذا خوری براساس برنامه زمان بندی اعلام شده از سوی مدیریت مدرسه میباشند.
ماده 31 – به منظور استفاده بهینه طلاب محترم از فرصتها و جلوگیری از اتلاف وقت، پیشگیری از مشکلات جسمی و آسیب‌های اخلاقی و تربیتی و نیز حفظ آرامش و امنیت فضای مدرسه، آئین نامه استفاده از گوشی همراه برای اجرا در مدرسه، به شرح ذیل می‌باشد.
۱) روشن بودن گوشی همراه در مکان‌هایی مانند کتابخانه و سالن مطالعه، کلاس‌های درس، هنگام برگزاری نماز جماعت، جلسات عمومی مدرسه، مراسم دعا، عزاداری و موارد مشابه ممنوع میباشد.
۲) مكالمه با صدای بلند در مكان‌‌های عمومی مانند راه روها، راه پله ها، سالن غذاخوری، صحن مدرسه ومحیط کتابخانه که سبب اذیت و تضییع حقوق دیگران می‌گردد، مجاز نمی باشد.
۳) طلاب محترم می‌توانند به جز ساعات آموزشی و زمان استراحت عمومی، از گوشی همراه خود استفاده نمایند.
۴) استفاده از صدای بلند زنگ، آهنگ‌‌های نامناسب و خلاف زیّ طلبگی در گوشی همراه ممنوع است.
۵) در صورت عدم رعایت موارد یاد شده، مدیریت مدرسه برای بار اول به فرد خاطی تذکر شفاهی داده و در بار دوم، تعهد کتبی اخذ و در صورت تکرار، گوشی همراه فرد خاطی به مدت یک هفته ضبط می‌شود. در صورت تکرار، موضوع جهت اخذ تصمیم نهائی توسط مدیریت مدرسه رسیدگی خواهد شد.
۶) در صورت استفاده خلاف شؤون شرعی و اخلاقی از گوشی همراه، فرد خاطی جهت رسیدگی موضوع، به مدیریت مدرسه معرفی و بر اساس آئین نامه مربوطه با وی برخورد خواهد شد.